
Asociația Națională a Profesorilor de Limba și Literatura Română (ANPRO) reacționează dur la noile planuri-cadru propuse de Ministerul Educației pentru liceu, aflate în dezbatere publică. Cadrele didactice acuză ministerul că dezinformează opinia publică și că, în realitate, limba română este afectată direct, pierzând câte o oră pe săptămână în clasele a IX-a, a XI-a și a XII-a.
ANPRO cataloghează drept „revoltătoare” declarațiile ministrului Educației, Daniel David, care a susținut că „la nivelul filierei teoretice, nicio disciplină nu a pierdut nimic – niciuneia nu i s-au tăiat orele!”. Profesorii de română susțin contrariul, acuzând că materia suferă o reducere semnificativă a numărului de ore în trunchiul comun, în ciuda nevoii acute de întărire a competențelor de literație ale elevilor. „În realitate, numai la nivelul disciplinei limba și literatura română se pierd trei ore pe săptămână în trunchiul comun, câte una pentru fiecare clasă de a IX-a, a XI-a și a XII-a”, precizează ANPRO în mesajul transmis.
Profesorii subliniază inconsecvența dintre mesajele publice ale ministrului și măsurile asumate. Deși Daniel David a atras atenția asupra analfabetismului funcțional și a numit educația „o problemă de securitate națională”, reforma curriculară pe care o promovează taie tocmai din ora limbii materne – un instrument esențial în combaterea acestui fenomen. „Este o poziție duplicitară: pe de-o parte recunoaște gravitatea analfabetismului funcțional, pe de altă parte, reduce limba română la 2 ore săptămânal în clasele terminale de liceu, fără o analiză de impact sau consultare reală”, avertizează profesorii.
ANPRO a transmis anterior o scrisoare deschisă Ministerului Educației, semnată și susținută de facultățile de Litere din țară, în care cerea menținerea a 3 ore de română pe săptămână în toți anii de liceu. Documentul a fost menționat în raportul ministerului rezultat în urma consultărilor publice, dar fără ca propunerile să fie incluse în forma actuală a planurilor-cadru.
„Statut inferior pentru limba maternă”
Asociația atrage atenția că prin reducerea numărului de ore, limba română este tratată „precum o limbă străină”, ceea ce transmite un semnal periculos despre rolul și importanța culturii naționale în școală. Profesorii avertizează că efectele vor fi resimțite direct în pregătirea elevilor și în rezultatele la examenele naționale. „Impactul negativ și foarte previzibil al acestor măsuri va fi suportat de profesorii și practicienii din sistem, care vor fi obligați să respecte standarde educaționale minime, în condiții orare defavorabile.”
În replică, Ministerul Educației susține că orele nu au fost eliminate, ci descentralizate, urmând a fi alocate de fiecare școală, în funcție de profil și nevoile elevilor. Daniel David a explicat că „personalizarea educației” este obiectivul principal, iar echilibrul între discipline este necesar pentru a forma „cele 8 competențe-cheie”.
Totuși, în practică, acolo unde limba română nu face parte din aria de specialitate, orele tăiate nu mai pot fi recuperate. Astfel, promisiunea descentralizării devine, în opinia cadrelor didactice, o formulă ambiguă care maschează o reducere reală a importanței limbii române în formarea tinerilor.