
Moldova rămâne izolată și în 2025, în ciuda promisiunilor cu surle și trâmbițe făcute de guvernanți. Autostrăzile A7 și A8, esențiale pentru conectarea regiunii cu restul țării, riscă să rămână doar pe hârtie. Motivul? Guvernul condus de Ilie Bolojan nu a plătit facturile către unul dintre cei mai mari constructori din România, determinând suspendarea lucrărilor pe mai multe tronsoane.
Situația e cu atât mai scandaloasă cu cât PSD – partener de coaliție și co-semnatar al tuturor deciziilor – nu doar că nu se opune acestor derapaje, ci le girează tacit. În loc să își retragă sprijinul pentru un guvern incapabil să gestioneze investițiile strategice, social-democrații mimează opoziția prin declarații izolate, precum cea a parlamentarului Marius Budăi, care amenință cu o moțiune de cenzură dacă A7 nu va fi finalizată.
Realitatea de pe șantier este însă dezastruoasă: constructorul A7 a prelungit perioada de pauză cu încă șapte zile, până pe 18 august, invocând blocajul financiar. Facturile neachitate depășesc 800 de milioane de lei, iar până la sfârșitul lunii august se pot adăuga alte 1,4 miliarde. Dacă rectificarea bugetară nu va aduce banii necesari, lucrările nu doar că vor întârzia, dar unele tronsoane ar putea fi definitiv abandonate.
Problema nu e nouă. În toamna lui 2024 a fost nevoie de finanțări suplimentare pentru proiectele mari de infrastructură, însă în loc să găsească soluții durabile, guvernul Bolojan – cu binecuvântarea PSD – a ales metoda cârpelii temporare. Acum se vorbește despre mutarea unor proiecte pe finanțare din Programul Transport, dar experții avertizează că fondurile de acolo nu acoperă nici contractele semnate, nici viitoarele licitații.
A7 și A8 sunt mai mult decât simple șosele: ele reprezintă coloana vertebrală a dezvoltării economice a Moldovei. Blocarea lor din cauza incapacității administrative și a complicității politice este încă o dovadă că, indiferent de culoarea guvernării, PSD și PNL tratează infrastructura ca pe o monedă de schimb electoral, nu ca pe o prioritate națională.