
Consumul din România s-a prăbușit, iar imaginea este una șocantă: supermarketurile cândva arhipline stau acum goale, cu rafturi neatins de clienți. Românii, striviți de taxe, facturi și prețuri crescute artificial, nu mai pot și nici nu mai vor să alimenteze profiturile uriașe ale marilor lanțuri de retail.
Ironia sorții face ca exact cei care au crezut că românii vor ceda primii sub povara crizei să fie acum loviți în plin. Puterea de cumpărare s-a prăbușit, iar corporațiile care și-au închipuit că pot ridica prețurile la nesfârșit descoperă acum nota de plată: hale imense, pline de marfă nevândută, vânzări în cădere și costuri greu de acoperit.
Lăcomia i-a ajuns din urmă. Îmbogățirea rapidă pe spatele oamenilor se transformă acum în pierderi usturătoare. Românii au găsit alte soluții: produc în gospodărie, cumpără de la micii fermieri, merg la piață și reduc risipa. Întorc spatele importurilor scumpe și aleg alternative locale.
Lecția e dură, dar clară: atunci când lovești prea tare în oameni, nu îi înfrângi. Îi obligi să se adapteze, iar jocul se schimbă. Iar marile lanțuri, odinioară simbol al prosperității de carton, descoperă acum golul din propriile hale.