
În loc să vină cu măsuri reale de sprijin pentru cetățeni și economie, Guvernul României recurge la vechea rețetă: taxe mai mari și presiune pe contribuabili. Începând cu 1 ianuarie 2026, șoferii vor plăti impozite auto majorate semnificativ, chiar dacă dețin mașini cu norme de poluare reduse.
În numele jalonului 59 din PNRR, Executivul justifică această nouă povară fiscală prin nevoia de „aliniere europeană” – un pretext comod pentru o guvernare incapabilă să gestioneze eficient bugetul public fără a stoarce și ultimul leu din cetățeni.
Impozite mai mari pentru toți – fără criterii reale de echitate
Guvernul lucrează la o reformă fiscală care va afecta profund atât șoferii, cât și proprietarii de locuințe. Mai mult, nici măcar posesorii de autoturisme moderne, cu emisii reduse, nu scapă. Aceștia vor plăti mai mult doar pentru simplul fapt că dețin un vehicul – în totală contradicție cu politicile europene care încurajează tranziția verde. În cazul mașinilor vechi, statul pregătește o dublare sau chiar triplare a impozitelor actuale, fără a oferi în schimb alternative reale de transport public sau programe funcționale de înnoire a parcului auto.
TIR-urile, taxate pe kilometru, dar infrastructura din România e la pământ
Un alt proiect prevede înlocuirea rovinietei cu o taxă în funcție de kilometrii parcurși pentru vehiculele de mare tonaj. Deși măsura imită practici din alte țări, diferența majoră este că România nu oferă infrastructura rutieră necesară unei astfel de reforme. Drumuri proaste, lipsă de autostrăzi și gropi la tot pasul – dar taxe europene, fără condiții europene.
Impozite mai mari și pentru locuințe: haos și incertitudine
Reforma nu se oprește la mașini. Guvernul pregătește și o nouă formă de impozitare a locuințelor, luând în calcul: zona în care este situată proprietatea, valoarea reală a imobilului, grile notariale actualizate. În realitate, aceste modificări înseamnă creșteri semnificative ale impozitelor locale, într-un context în care salariile rămân în urmă, iar inflația afectează puternic puterea de cumpărare.
Piața auto din România scade, Guvernul taxează
În mod ironic, anunțul vine exact în momentul în care piața auto din Uniunea Europeană înregistrează un declin de 7% în iunie 2025, iar cererea este deja în scădere. În loc să stimuleze piața auto, statul român o îngroapă prin supraimpozitare și lipsă de viziune. Singura excepție pare a fi Dacia, cu o ușoară creștere, dar și aceasta riscă să fie afectată de noile măsuri.
Un guvern fără soluții, dar cu taxe din belșug
Reforma fiscală promovată de Guvern nu este decât o altă tentativă de a acoperi incompetența și risipa din fonduri publice prin biruri pe spatele oamenilor obișnuiți. În lipsa unei strategii reale de modernizare și digitalizare a aparatului de stat, puterea alege calea cea mai simplă și mai cinică: impozite mai mari pentru toți, fără nicio garanție că acești bani se vor întoarce în servicii sau infrastructură de calitate. Românii sunt, din nou, victimele unui stat care cere tot mai mult, dar oferă tot mai puțin.