GAZETARIIȘTIRI

„Raționalitate” cu iz de tăiere: Ministrul Daniel David pregătește tăierea burselor elevilor și studenților, sub amenințarea austerității mascate

Ministrul propus pentru Educație, Daniel David, a declarat luni că în acest moment există un sistem foarte complex de burse, menționând că problema este că acoperirea lor nu este sustenabilă, dar acestea nu vor fi ‘tăiate pur și simplu’, ci va fi o ‘abordare’ pe criteriile de ‘raționalitate și decență’. Declarațiile demnitarului stârnesc îngrijorări și semnalează o posibilă schimbare de paradigmă în ceea ce privește sprijinul financiar acordat elevilor și studenților din România. Sub pretextul „raționalității” și al „decenței”, noul ministru lasă să se înțeleagă că bugetul alocat burselor va fi revizuit drastic.

La audierile din comisiile parlamentare, David a afirmat că sistemul actual de burse este „foarte complex și complicat” și că acoperirea sa „nu este sustenabilă”. „Niciun ministru nu vrea să vină să spună că alţi miniştri au dat şi tu iei. Dar, sigur, este această situaţie de criză. În acelaşi timp, am spus că nu ne apucăm să tăiem pur şi simplu burse că nu avem bani. Vom avea o abordare definită de cele două criterii: raţional – cum stau alţii, cât dau în ţările europene; şi decenţă – cât ne permitem în situaţia aceasta de criză să susţinem„, a precizat ministrul la audierile din comisiile de specialitate. Cu toate că a susținut că nu se vor „tăia pur și simplu” bursele, mesajul este clar: urmează restructurări semnificative, motivate de contextul economic și de comparația cu alte țări europene. „Când vezi că aproape 50% din elevi au diverse tipuri de burse, te întrebi dacă nu cumva faci o dublă finanțare a sistemului, care este în cea mai mare parte public și gratuit”, a declarat ministrul desemnat.

Un discurs ambiguu care pregătește terenul pentru tăieri

Declarațiile ministrului sunt construite pe o retorică defensivă: „nu vrem să tăiem, dar nu avem bani”, „vom susține excelența, dar doar unde există cu adevărat”. Această abordare ambiguă lasă loc pentru măsuri de austeritate, camuflate în termeni tehnocratici și în apeluri la „raționalitate bugetară”.

Faptul că 7 miliarde de lei – adică puțin peste 1% din bugetul general consolidat – sunt alocați burselor este prezentat de ministru drept o povară pentru Guvern, deși acești bani sunt investiți direct în sprijinirea elevilor și studenților, într-un sistem educațional profund inegal. În loc să fie privite ca un mijloc de combatere a abandonului școlar, a sărăciei și a inechităților structurale, bursele sunt tratate de către DanielDavid ca o cheltuială discutabilă, chiar suspectă de „dublă finanțare”.

Ministrul a invocat și necesitatea de a redefini bursele de excelență, sugerând că acestea vor fi acordate „acolo unde există excelență și merit”. Întrebarea legitimă este: cine definește excelența? Și cum poate fi evaluată „valoarea în educație” într-un sistem afectat de subfinanțare, inechitate și lipsa resurselor de bază?

În loc să crească exigențele și criteriile de acces la burse, autoritățile ar trebui să se concentreze pe lărgirea accesului, tocmai pentru a corecta dezechilibrele sociale și economice. Or, acest discurs al ministrului pare să pregătească exact opusul: o reducere a numărului beneficiarilor și o filtrare mai strictă, care ar putea lăsa pe dinafară exact elevii și studenții care au cea mai mare nevoie.

Realitatea ignorată: România educației în criză

Declarațiile lui Daniel David vin într-un context tensionat, în care Guvernul vrea să impună și un program de 9 ore pe zi pentru elevi, majorând în același timp norma didactică a profesorilor, într-un sistem în care deja lipsesc peste 7.000 de cadre didactice și se învață în trei schimburi în multe localități. În acest peisaj, reducerea sau reorganizarea burselor nu pare o măsură „rațională”, ci una periculoasă și ruptă de realitate.

Când statul nu poate garanta egalitate de șanse prin infrastructură, profesori și dotări, bursele rămân unul dintre puținele instrumente prin care elevii și studenții din medii vulnerabile pot rămâne în sistem. A restrânge acest mecanism în numele „raționalității” nu înseamnă decât a-i abandona pe cei mai fragili, într-un sistem educațional deja inechitabil. Dacă bursele devin „nesustenabile”, în timp ce se promit programe scumpe precum „Școala de la 8 la 17”, înseamnă că prioritățile ministerului sunt altele – și nu au nicio legătură cu echitatea sau cu realitatea de zi cu zi a elevilor din România.

Horia Dumitrescu

Horia Dumitrescu este un ziarist talentat și dedicat, cu o experiență vastă în domeniul jurnalismului, el este recunoscut pentru abilitatea sa de a analiza în profunzime subiectele și de a oferi o perspectivă echilibrată și informativă.