ȘTIRI

Rusia a oprit livrarea de petrol către Ungaria, Cehia și Slovacia

Potrivit Bloomberg, din 4 august, petrolul nu a mai ajuns prin conducta Friendship în Ungaria, Republica Cehă și Slovacia, iar compania petrolieră maghiară MOL a informat presa maghiară că a inițiat negocieri cu partea rusă privind asumarea comisioanelor. Prețul acțiunilor Mol la Bursa de Valori din Budapesta a început să scadă marți după-amiaza, în urma veștii despre oprirea livrărilor de țiței rusești.

Compania rusească Transneft a justificat oprirea transportului spunând că nu poate plăti taxa de tranzit către compania ucraineană UkrTransNafta, care deține tronsonul ucrainean al conductei. Acest lucru s-a întâmplat pentru că și băncile rusești sunt supuse sancțiunilor, așa că transferul a eșuat, potrivit rușilor. Compania rusă promite că va căuta constant o soluție.Țițeiul Brent, de referință la nivel internațional, a urcat cu 2 dolari pe baril, ajungând să se tranzacționeze în apropiere de 98 de dolari, în condițiile în care știrea a sporit îngrijorările legate de aprovizionarea cu energie, dar a devenit negativă mai târziu în cursul zilei.Compania energetică ungară MOL și operatorul slovac de conducte Transpetrol au confirmat că fluxurile au fost oprite de câteva zile din cauza plății taxelor de tranzit.MOL a declarat că are rezerve pentru câteva săptămâni și că lucrează la o soluție. Slovnaft, rafinatorul de petrol al MOL, a declarat că a inițiat discuții cu Ucraina și partenerii ruși privind posibila plată a taxei de tranzit de către Slovnaft sau MOL.

Ungaria este una dintre cele mai dependente țări de petrolul rusesc, iar guvernul său a făcut presiuni pentru a obține o scutire de la sancțiunile mai ample ale UE împotriva Moscovei.

Ungaria poate importa petrol prin intermediul conductei Adria, care leagă terminalul petrolier Omisalj din Croația de rafinăria Duna din Ungaria, dar capacitatea rutei este limitată, iar transporturile sunt mult mai scumpe decât prin Druzhba.

Opțiunile Slovaciei pentru importuri alternative de petrol sunt și mai limitate, deoarece trebuie să importe petrol prin Ungaria.

PKN Orlen din Polonia (PKN.WA), care controlează rafinăria Unipetrol din Republica Cehă, ar putea obține livrări alternative din Trieste, în Italia, prin intermediul conductei Transalpine (TAL), deși ruta funcționează aproape de capacitatea sa limitată și ar putea să nu fie suficientă pentru a satisface nevoile de materie primă, au declarat comercianții.

Compania de conducte din Republica Cehă, MERO, dispune de stocuri operaționale de petrol care pot rezista cel puțin până în a doua jumătate a lunii august, iar guvernul nu intenționează în prezent să apeleze la rezerva sa strategică de aproape 90 de zile, a declarat marți ministrul Industriei, Jozef Sikela.

MERO a declarat că se așteaptă ca livrările de petrol rusesc prin conducta Druzhba către Republica Cehă să fie reluate în câteva zile.

Compania rusă Transneft a declarat că a efectuat plăți pentru tranzitul de petrol din luna august către operatorul ucrainean de conducte UkrTransNafta pe 22 iulie, dar banii au fost returnați pe 28 iulie, deoarece plata nu a fost efectuată.

Aceasta a precizat că transporturile au fost oprite începând cu 4 august.

Transneft a precizat într-o declarație că Gazprombank, care a gestionat plata, i-a spus că banii au fost returnați din cauza restricțiilor Uniunii Europene.

Conform noilor sancțiuni, băncile europene trebuie să primească aprobarea unei autorități guvernamentale relevante, în loc să decidă singure dacă permit sau nu o tranzacție, a declarat Transneft.

Aceasta a precizat că autoritățile europene de reglementare nu au decis încă asupra algoritmilor pentru toate băncile, ceea ce complică tranzacțiile. Transneft ia în considerare sisteme de plată alternative, dar a trimis o cerere pentru ca tranzacția să fie permisă, a declarat monopolul de conducte.

MOL și Unipetrol sunt principalii cumpărători de petrol prin intermediul rutei Druzhba, cunoscută și sub numele de conducta Prieteniei, în timp ce Lukoil, Rosneft și Tatneft din Rusia sunt principalii furnizori de petrol.

În mod normal, Rusia livrează aproximativ 250.000 de barili pe zi (bpd) prin partea sudică a conductei Druzhba. În cazul în care livrările rămân suspendate, exportatorii ruși de petrol vor trebui să redirecționeze volumele către porturile maritime, au declarat comercianții.

Încărcările de petrol rusesc din porturile sale vestice Primorsk, Ust-Luga și Novorossiisk au fost stabilite la 8,74 milioane de tone în august.

Rusia, al doilea mare exportator de petrol și principalul exportator de gaze din lume, a redus deja fluxurile de gazoducte către mai mulți membri ai UE, invocând probleme legate de întreținerea turbinelor la conducta Nord Stream 1, precum și sancțiuni împotriva unor cumpărători pe care Moscova îi descrie ca fiind „neprietenoși”.

Horia Dumitrescu

Horia Dumitrescu este un ziarist talentat și dedicat, cu o experiență vastă în domeniul jurnalismului, el este recunoscut pentru abilitatea sa de a analiza în profunzime subiectele și de a oferi o perspectivă echilibrată și informativă.