GAZETARIISOCIALȘTIRI

Statul vrea control total pe șosele: fiecare mașină va fi urmărită și va fi taxat fiecare kilometru

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin Direcția Generală Programe Europene Transport și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a semnat contractul de finanțare nr. 71/2025 pentru implementarea unui proiect de supraveghere a traficului rutier, finanțat prin PNRR.

Este vorba despre proiectul „Sistem electronic de tarifare rutieră – Lot 1 – Sistem informatic centralizat”, care urmărește monitorizarea permanentă a traseului fiecărui vehicul aflat pe drumurile naționale. Controlul se va face printr-un echipament de bord (OBE), printr-o aplicație pentru telefon conectată la satelit și rețele de comunicații sau, alternativ, printr-un tichet electronic de rută declarat de utilizator, conform datelor oficiale transmise de minister.

Noul sistem schimbă fundamental și modul de plată al rovinietei. Tariful nu va mai fi o taxă fixă, ci va fi calculat în funcție de distanța parcursă și de caracteristicile vehiculului – masa maximă admisă și numărul de axe.

Oficial, autoritățile justifică măsura prin obiectivele asumate în PNRR: „transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră”. În realitate, „decarbonizarea” înseamnă limitarea drastică a utilizării mașinilor personale, iar „transport sustenabil” se traduce prin forțarea cetățenilor să folosească transportul public. În ceea ce privește „siguranța rutieră”, aceasta echivalează cu supravegherea totală a șoferilor.

Aceste direcții sunt deja prevăzute în Planul de mobilitate urbană durabilă, adoptat de Parlament în 2023: reducerea și scumpirea parcărilor, extinderea pistelor de biciclete, instituirea zonelor cu emisii reduse.

În plus, un raport al Băncii Mondiale din 2023 recomanda explicit guvernului României să crească taxarea pe deținerea de autoturisme, considerând că românii au „prea multe mașini personale”.

Pe lângă supravegherea generalizată, șoferii vor fi loviți și financiar. De la 1 septembrie 2025, tariful pentru rovinietă se va dubla, transformând mobilitatea rutieră într-un lux tot mai greu accesibil.

Horia Dumitrescu

Horia Dumitrescu este un ziarist talentat și dedicat, cu o experiență vastă în domeniul jurnalismului, el este recunoscut pentru abilitatea sa de a analiza în profunzime subiectele și de a oferi o perspectivă echilibrată și informativă.